Dlaczego należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
Prawidłowe ciśnienie w oponach to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i przewożonych towarów, ale również znaczne oszczędności. Częste dokonywanie kontroli ciśnienia w oponach może przyczynić się do wykrycia nietypowych strat spowodowanych na przykład uszkodzonym wentylem opony i zabezpieczyć oponę przed jej nieodwracalnym uszkodzeniem wynikającym z pracy na niewłaściwym ciśnieniu. Podczas kontroli zalecane jest sprawdzenie ciśnienia we wszystkich kołach wraz z kołem zapasowym. Właściwe ciśnienie znacząco wpływa na maksymalny czas eksploatacji opon.
Zaniżone ciśnienie w oponie
Poruszanie się na oponie posiadającej zaniżone ciśnienie powoduje przegrzewanie się opony, co doprowadza do uszkodzenia jej wewnętrznych elementów. Tego typu uszkodzenia są nieodwracalne i mogą skutkować zniszczeniem opony oraz nagłym spadkiem ciśnienia. Skutki jazdy na oponie z zaniżonym ciśnieniem mogą być początkowo niewidoczne i ujawnić się dopiero po napompowaniu opony do właściwego ciśnienia. Zaniżone ciśnienie znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Aquaplaning to zjawisko występujące, kiedy pomiędzy powierzchnią opony, a podłożem dochodzi do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, czego konsekwencją jest utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.
Zawyżone ciśnienie w oponie
Jazda z zawyżonym ciśnieniem w kołach prowadzi do przedwczesnego i nieregularnego zużycia ogumienia. Skutkiem tego jest zmniejszenie odporności opon na uderzenia, uszkodzenia bieżnika i rozerwania karkasu. Producent każdego pojazdu informuje jakie jest właściwe ciśnienie w oponie, w zależności od rodzaju ogumienia i obciążenia pojazdu. Wartość ciśnienia w oponie nie powinna być zawyżana ani zaniżana w stosunku do oryginalnych parametrów podanych przez producenta.
Jak zabezpieczyć koło przed zmianą ciśnienia?
Wpływ ciśnienia na żywotność opon
Prawidłowe ciśnienie w oponach znacząco wpływa na maksymalną długość eksploatacji opon. Użytkowanie ogumienia z niewłaściwie dostosowanym ciśnieniem może w krótkim czasie doprowadzić do nieodwracalnych zmian w konstrukcji opony, a także przyczynić się do zagrożenia bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów.
Zaniżone ciśnienie w oponach
- Negatywnie wpływa na zachowanie pojazdu i bezpieczeństwo jazdy.
- Obniża wytrzymałość karkasu, a co za tym idzie możliwość bieżnikowania opony.
- Zwiększa opory toczenia opony, co skutkuje powiększonym zużyciem paliwa.
W przypadku samochodów ciężarowych jazda na oponach posiadających zaniżone ciśnienie o 1,5 bara jest równa utracie 10% wartości maksymalnego możliwego przebiegu.* Im niższe ciśnienie (w stosunku do zalecanych wartości) tym maksymalny możliwy przebieg opony jest niższy.
Zawyżone ciśnienie w oponach
- Negatywnie wpływa na komfort jazdy.
- Zmniejsza przyczepność opon.
- Skraca żywotność ogumienia (w szczególności opon zamontowanych na osiach napędowych).
Ciśnienie w oponie, a zużycie paliwa
Źle dostosowane ciśnienie w oponie wpływa na poziom zużycia paliwa przez pojazd w podobny sposób jak na żywotność opony. Im większa różnica pomiędzy wartością zalecaną a posiadaną, tym większe zużycie paliwa danego pojazdu. Ciśnienie obniżone o 1,5 bara od wartości zalecanej powoduje wzrost zużycia paliwa o 1%*.
Nowe opony wyposażone są w specjalne etykiety opon, na których znajduje się oznaczenie klasy opony określające poziom zużycia paliwa.
Dodatkowe informacje
- Sposoby postępowania z oponami, które były eksploatowane z niewłaściwym ciśnieniem
- Pompowanie kół azotem – dla kogo i czy warto? Ile to kosztuje?
- Prawidłowe ciśnienie w oponach – kontrola i zasady bezpiecznego pompowania
- Tabela ciśnień dla pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych, naczep, przyczep, autokarów i autobusów
* dane mierzone na oponach z ciśnieniem 7,5 bara w stosunku do zalecanych 9 barów.