Co to jest bieżnikowanie opon?

Bieżnikowanie opon lub regeneracja opon jest procesem mającym za zadanie przedłużyć żywotność opony. Polega na nałożeniu nowej warstwy bieżnika w miejsce starego, zużytego. Technologia bieżnikowania opon pozwala na przywrócenie osiągów starym oponom w stopniu przybliżonym do opon nowych za połowę ceny nowej opony. Regeneracja opon jest wykonywana w procesie wulkanizacji opon na gorąco lub zimno.

Dzięki bieżnikowaniu opony zyskują dwukrotnie dłuższy przebieg.

Bieżnikujemy WSZYSTKIE opony, niezależnie od ich producenta.

Schemat eksploatacji opony z regeneracją i pogłębianiem bieżnika
Schemat eksploatacji opony wykorzystujący zabiegi pogłębiania bieżnika i bieżnikowania opon.

Bieżnikowanie opon na gorąco

Metoda regeneracji na gorąco polega na odciśnięciu z góry ustalonego wzoru na oponie i jego utrwaleniu w procesie wulkanizacji gumy. Aby guma odpowiednio i trwale zwulkanizowała musi zostać odpowiednio przygotowana i oczyszczona. Źle przyszykowana opona uniemożliwia poprawny proces wulkanizacji, co skutkuje niewłaściwym połączeniem nowego bieżnika ze starą warstwą gumy. Guma po źle ukończonym procesie wulkanizacji jest nietrwała. Może nie połączyć się z nowym bieżnikiem lub szybko „odkleić się” od oryginalnej opony. Regeneracja opon na gorąco wykorzystuje specjalne formy, które umożliwiają nadlewanie bieżnika. Różnorodność form decyduje o wyglądzie i rodzaju nowego bieżnika.

Bieżnikowanie opon na zimno

Metoda bieżnikowania na zimno polega na połączeniu przygotowanego karkasu opony z wyprodukowanym (już gotowym fabrycznie) bieżnikiem. W tym przypadku nie istnieją formy odlewnicze. Do opony „klei się” już gotowy bieżnik.

Przygotowanie opony do bieżnikowania i regeneracji
Opona przygotowywana do procesu bieżnikowania i regeneracji.

Montaż opon bieżnikowanych

W pojazdach silnikowych montaż opon bieżnikowanych zalecany jest na tylnych osiach pojazdu. W przyczepach i naczepach montaż opon bieżnikowanych jest dowolny.

Regeneracja opon krok po kroku

Regeneracja opon nie jest zabiegiem, który można wykonać dla każdej zużytej opony. Przed zaakceptowaniem ogumienia do bieżnikowania musi ona przejść przez szereg testów, które ocenią stan opony i wykryją wszystkie jej nieprawidłowości. Regenerować można tylko i wyłącznie opony nieuszkodzone bez wewnętrznych rozwarstwień. Wewnętrzne rozwarstwienia są bardzo niebezpiecznym rodzajem uszkodzeń, które trudno wykryć naturalnymi metodami. Do identyfikacji wewnętrznych rozwarstwień stosuje się urządzenia zwane szerografami. Szerograf wykorzystując działające na oponę różne siły ciśnienia atmosferycznego, skanuje obustronnie jej wewnętrzną strukturę. Opony, które nie przejdą testów szerografem są eliminowane z procesu regeneracji.

Po uzyskaniu pozytywnej akceptacji opona przechodzi obróbkę mechaniczną zwaną szorstkowaniem. Szorstkowanie usuwa nadmiar starej warstwy bieżnika aż do około 1 mm grubości nad zewnętrznym opasaniem. Uzyskana w ten sposób powierzchnia opony jest bardzo szorstka i pozbawiona zewnętrznych nieczystości, co ułatwia połączenie z nową warstwą bieżnika oraz pozytywnie wpływa na siłę i jakość połączenia.

Następnie nakładany jest nowy bieżnik opony. W tym celu pobierane są parametry obrobionej opony (obwód, szerokość) i dopasowywany jest nowy bieżnik. Na obrobioną oponę nakładany jest specjalny klej, który ma za zadanie zapewnić silne przywieranie materiału naprawczego do opony. Stosuje się również mieszankę plastycznej gumy, której zadaniem będzie wypełnienie powstałych luk i ubytków w oponie. Na czoło opony wytłaczarka spiralnie nakłada nową warstwę bieżnika. Metoda spiralnego nakładania warstwy bieżnika według producentów gwarantuje jednolitą strukturę bieżnika i ciągłość obwodu bez jakichkolwiek łączeń poprzecznych. Na boczne powierzchnie nakładana jest okleina (mieszanka gumowa).

Ostatnim etapem bieżnikowania jest wulkanizacja opony. Opona z nałożoną nową warstwą bieżnika poddawana jest wysokiemu ciśnieniu i temperaturze w prasie wulkanizacyjnej, gdzie następuje proces trwałego połączenia się warstw gumy w jedną, solidną i twardą strukturę. Cały proces wulkanizacji gumy odbywa się tylko przy wykorzystaniu odpowiednio certyfikowanych i sprawdzonych materiałów. Wykorzystanie nieodpowiednich materiałów może doprowadzić do niepoprawnej wulkanizacji gumy i odklejenia się bieżnika.

Po wystygnięciu, opona poddawana jest testom na jakość wykonanego procesu bieżnikowania opony.

Zalety bieżnikowania opon

  1. Dzięki bieżnikowaniu opon stare, używane opony odzyskują właściwości opony nowej.
  2. Bieżnikowanie opon pozwala kierowcy dokonać wyboru nowej rzeźby bieżnika.
  3. Technologia bieżnikowania opon udostępnia dodatkowe 100% przebiegu za połowę ceny nowej opony.
  4. Podczas wykonywania drugiego pogłębienia użytkownik może skorzystać z dodatkowych 25% przebiegu opony.
  5. Bieżnikowanie opon chroni środowisko:
    • do bieżnikowania opony zużywane jest zaledwie 20-30% nowych surowców,
    • przedłużanie życia karkasu opony pozwala zaoszczędzić liczbę opon poddanych recyklingowi.
  6. Po bieżnikowaniu wpływ opony na zużycie paliwa maleje do wartości opony nowej.*

Dodatkowe informacje


* na podstawie wyników testów porównawczych „LE DEFI” (The Challenge) przeprowadzonych we wrześniu 2006 roku na oponach MICHELIN A2 ENERGYTM w porównaniu z MICHELIN E2+ (spadek zużycia paliwa o 2,3 litra na 100 kilometrów).