Czym jest opona bezpowietrzna?

Opona bezpowietrzna zbudowana jest z półsztywnej obręczy nośnej, która za pomocą elastycznych szprych połączona jest z piastą koła. Bieżnik opony jest specjalnie przystosowany do długiej pracy w bardzo trudnych warunkach. Opona nie potrzebuje powietrza, jest jednoczęściowa, a cały ciężar pojazdu utrzymywany jest na szprychach. Szprychy wykonane są z żywic polimerowych. Są bardzo wytrzymałe i elastyczne. Pochłaniają uderzenia i ograniczają podbicia pojazdu, umożliwiając płynną jazdę. Półsztywna obręcz pozwala oponie dostosować się do nierówności podłoża i uzyskać bardzo dobrą przyczepność i stabilność pojazdu. Technologia odporna jest na przebicia, a sama opona zachowuje się jak opona pneumatyczna. Wysoka odporność świetnie sprawdza się podczas prac budowlanych, misji wojskowych czy jeździe off road (po bezdrożach).

Opona bezpowietrzna to rodzaj opony niepneumatycznej, czyli nie zawierającej sprężonego powietrza.

Zalety opon bezpowietrznych

  1. Wysoka odporność i wydajność wyższa od opon pneumatycznych. Wg badań firmy Michelin opony bezpowietrzne oferują co najmniej dwukrotnie większą żywotność bieżnika.
  2. Znacznie lepszy komfort jazdy niż w oponach pneumatycznych.
  3. Bezobsługowość. Brak konieczności serwisowania opony ani wykonywania czynności konserwacyjnych.
  4. Przyjazna dla środowiska. Używamy dłużej i generujemy mniej odpadów.

Porównanie opon bezpowietrznych z oponami pełnymi i pneumatycznymi

Do jakich pojazdów można zamontować oponę bezpowietrzną?

Radialne bezpowietrzne opony nadają się świetnie do małych maszyn budowlanych i rolniczych, ładowarek, kosiarek, maszyn do pielęgnacji murawy, pojazdów wojskowych, wózków widłowych i podwieszanych.

Istnieją również opony bezpowietrzne do samochodów osobowych oraz dostawczych.

Opony bezpowietrzne w samochodach osobowych i dostawczych

Głównym zadaniem opon bezpowietrznych w samochodach osobowych i dostawczych jest bezawaryjność. Tego rodzaju opony odporne są na przebicia, utratę powietrza, czy deformacje. Dla przykładu opony bezpowietrzne używane są w niektórych krajach przez firmy kurierskie (takie, jak DHL), aby uniknąć kosztów związanych z postojem kierowców podczas awarii i potrzeby ich konserwacji. Wg badań firmy Michelin przejście z opon zwykłych na opony nowej generacji pozwoliło znacznie zmniejszyć wpływ ogumienia na środowisko poprzez redukcję zużycia surowców potrzebnych do produkcji opony oraz redukcję ilości odpadów.

Budowa opony niepneumatycznej w samochodach osobowych i dostawczych jest troszeczkę inna niż w przypadku maszyn budowlanych i rolniczych, ale działa na podobnej zasadzie. Opona zbudowana jest z kauczuku, aluminium w piaście koła i tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, z którego wykonana jest elastyczna struktura nośna.

Schemat bezpowietrznej opony osobowej
Budowa bezpowietrznej opony osobowej.

Dodatkowe informacje