Poszukujemy specjalistów do napraw opon - masz doświadczenie i umiejętności? Zgłoś się! - reszty Cię nauczymy

Oferujemy pracę dla specjalistów napraw opon

Autor: Daniel Pietrasik

Nasza firma poszukuje specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w naprawach opon. Oferujemy atrakcyjne warunki. Nawet jeśli czegoś nie umiesz, chętnie Cię nauczymy. Wystarczy, że będziesz chciał się nauczyć.

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,17

Naprawiamy opony w technologii REMA TIP TOP.

Naprawiamy w technologii REMA TIP TOP

Autor: Daniel Pietrasik

Uzyskaliśmy autoryzację i certyfikację na wykonywanie napraw w technologii REMA TIP T...

Liczba komentarzy: 1

Ocena: 7,56

Naprawa Tap Rap.

Naprawiamy w technologii TAP RAP

Autor: Daniel Pietrasik

TAP RAP jest najbardziej zaawansowaną i innowacyjną technologią napraw opon umożliwia...

Liczba komentarzy: 6

Ocena: 6,63

Naprawyopon.pl autoryzowanym serwisem Goodyear.

Jesteśmy autoryzowanym serwisem Goodyear

Autor: Daniel Pietrasik

Z dniem 1 lutego 2014 roku, staliśmy się autoryzowanym serwisem marki Goodyear. Spełn...

Liczba komentarzy: 10

Ocena: 8,38

Prasa do opon pełnych

Wykonujemy montaż opon pełnych

Autor: Daniel Pietrasik

Posiadamy możliwość montażu i demontażu opon pełnych do wózków widłowych i nie tylko....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 9,75

Organizujemy płatne staże i praktyki - nie musisz być studentem, aby nauczyć się napraw opon.

Organizujemy płatne staże i praktyki

Autor: Daniel Pietrasik

Zapraszamy, na organizowane przez naszą firmę płatne staże i praktyki. Po stażu umożl...

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,76

Nie przegap

Właściwe ciśnienie w oponach – kontrola i pomiary, pompowanie kół azotem, jazda na zawyżonym i zaniżonym ciśnieniu

  • Ocena: 6,77
  • Liczba głosów: 62
  • Liczba komentarzy: 6
Ciśnienie w oponie.

Właściwe ciśnienie w oponie

Opona to nie tylko część samochodu, ale przede wszystkim jedyny element zapewniający kontakt pojazdu z podłożem, mający kluczowe znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa kierowcy oraz przewożonych towarów i pasażerów. Właściwe ciśnienie w oponie jest podstawą do osiągnięcia optymalnych osiągów każdego pojazdu. Ciśnienie w oponach powinno być dopasowane zarówno do rodzaju używanego ogumienia, jak i obciążenia pojazdu. Każdy z producentów pojazdów podaje w dokumentacji wartości ciśnienia dla każdej swojej opony w zależności od pory roku (lato, zima) oraz posiadanego obciążenia. Wartość ciśnienia może być, i często jest, odmienna dla różnych osi pojazdu.

Dlaczego należy sprawdzać ciśnienie w oponach?

Częste dokonywanie kontroli ciśnienia w oponach może przyczynić się do wykrycia nietypowych strat spowodowanych na przykład uszkodzonym ogumieniem. Podczas kontroli zalecane jest sprawdzenie ciśnienia we wszystkich kołach wraz z kołem zapasowym. Spadek, jak i wzrost ciśnienia w oponie jest zjawiskiem spowodowanym rozszerzalnością powietrza w różnych temperaturach. Im wyższa temperatura opony, tym wyższe w niej ciśnienie. Jazda z zarówno zaniżonym jak i zawyżonym ciśnieniem może doprowadzić do trwałego i nienaprawialnego uszkodzenia opony. Właściwe ciśnienie znacząco wpływa na maksymalny czas eksploatacji opon.

a) Zaniżone ciśnienie w oponie

Poruszanie się na oponie posiadającej zaniżone ciśnienie powoduje przegrzewanie się opony, co doprowadza do uszkodzenia jej wewnętrznych elementów. Tego typu uszkodzenia są nieodwracalne i mogą skutkować zniszczeniem opony oraz nagłym spadkiem ciśnienia. Skutki jazdy na oponie z zaniżonym ciśnieniem mogą być początkowo niewidoczne i ujawnić się dopiero po napompowaniu opony do właściwego ciśnienia. Zaniżone ciśnienie znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Aquaplaning to zjawisko występujące, kiedy pomiędzy powierzchnią opony, a podłożem dochodzi do powstania utrzymującej się warstwy wody. Bieżnik nie może efektywnie odprowadzić nadmiaru wody, czego konsekwencją jest utrata przyczepności i kontroli nad pojazdem.

b) Zawyżone ciśnienie w oponie

Jazda z zawyżonym ciśnieniem w kołach prowadzi do przedwczesnego i nieregularnego zużycia ogumienia. Skutkiem tego jest zmniejszenie odporności opon na uderzenia, uszkodzenia bieżnika i rozerwania karkasu. Producent każdego pojazdu informuje jakie jest właściwe ciśnienie w oponie, w zależności od rodzaju ogumienia i obciążenia pojazdu. Wartość ciśnienia w oponie nie powinna być zawyżana ani zaniżana w stosunku do oryginalnych parametrów podanych przez producenta.

Źle dostosowane ciśnienie w oponie.

Porównanie warunków pracy opony na źle dostosowanym ciśnieniu.

Jak zabezpieczyć koło przed zmianą ciśnienia?

Jedną z form zabezpieczenia kół przed niepożądaną zmianą ciśnienia na skutek rozszerzalności gazów jest pompowanie kół azotem. Jest to tani zabieg, polegający na zastąpieniu zwykłego powietrza (w którego w skład wchodzi wiele pierwiastków) odseparowanym z otoczenia czystym azotem. Azot w stosunku do innych gazów rozszerza się w dużo wyższych i kurczy w odpowiednio niższych temperaturach. Pompowanie kół azotem gwarantuje stałe ciśnienie w oponie, niezależne od temperatury otoczenia i samego ogumienia.

Największe korzyści z posiadania azotu kierowane są do kierowców zawodowych, którzy dziennie pokonują bardzo długie dystanse. Podczas przebywania znacznych odległości opony osiągają znacznie wyższe temperatury, a co za tym idzie pracują na wyższym ciśnieniu. Wykorzystanie azotu gwarantuje utrzymanie podobnego ciśnienia, które będzie niezależne od długości trasy i temperatury opony. Koła napompowane azotem znacząco zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Posiadanie odpowiednio napompowanych kół nie zwalnia kierowcy z obowiązku regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach. Azot gwarantuje większą stabilność ciśnienia w oponie, ale nie ma wpływu na uszkodzenia opony, które również mogą doprowadzić do utraty ciśnienia w kole.

Poprawna kontrola ciśnienia

Właściwe ciśnienie w oponach jest istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo oraz prawidłowe osiągi ogumienia. Odpowiednio dobrane ciśnienie znacząco wpływa na komfort jazdy, opory toczenia, możliwości bieżnikowania oraz odporność na uszkodzenia. Ciśnienie zawyżone lub zaniżone w stosunku do zalecanego o dziesiętne części bara lub kilkadziesiąt kPA może znacząco wpłynąć na czas reakcji mechanicznej, jak i na trwałość i osiągi ogumienia. Ciśnienie w oponach należy systematycznie sprawdzać stosując się do poniższych zasad:

  • Kontrolę ciśnienia należy wykonywać odpowiednim, spełniającym normy sprzętem, będącym w nienagannym stanie technicznym. Manometr powinien być regularnie sprawdzany pod kątem dokładności pomiarów. Pomiar ciśnienia sprzętem bez odpowiednich certyfikatów może generować błędy.
  • Ciśnienie należy zawsze mierzyć i regulować na zimnych oponach, czyli po przejechaniu nie więcej niż 5-10 km przy małej prędkości lub po upłynięciu 3-4 godzin od zakończenia pracy opony. Oczekiwanie kilku godzin ma na celu umożliwienie ostygnięcia rozgrzanej opony i powrót ciśnienia do nominalnych wartości.
  • Ciśnienie w zamontowanej oponie należy ponownie sprawdzić po 24 godzinach od montażu. Wartość ciśnienia nie powinna spaść o więcej niż 5% w stosunku od ciśnienia początkowego.
  • Nie wolno zmniejszać ciśnienia w mocno rozgrzanej oponie, nawet w przypadku wyniku pomiaru wskazującego na zawyżone ciśnienie. W takim przypadku należy spróbować określić przyczynę powstawania zawyżonego ciśnienia (na przykład przegrzanie ogumienia podczas jazdy, częste lub długie hamowanie, nadmierne obciążenie lub usterka ciśnieniomierza).
  • Opony ciężarowe, wielkogabarytowe oraz opony powyżej 3,5 atmosfer należy pompować w specjalnie przystosowanych do tego klatkach ochronnych. Siła wybuchu takiej opony może wyrzucić człowieka nawet na wysokość 4 metrów w powietrze. Stosowanie powyższej reguły nie obowiązuje dla opon samochodów osobowych, jednakże również w tym przypadku zalecane jest zachowanie szczególnej ostrożności.

Dalsza część w artykule: Prawidłowe ciśnienie w oponach – wpływ ciśnienia na zużycie paliwa, trwałość i długość eksploatacji ogumienia.

← Poprzedni artykół

Następny artykół →

Komentarze: 6

  1. Maroo

    15 stycznia 2015 o 14:37

    Ten film jest po prostu niewiarygodny. Siła wybuchu tej opony wygięła grube jak pięść pręty. Gdybym go nie zobaczył nigdy bym nie uwierzył. Kiedy dalsza część artykułu? Czy kiedykolwiek zdarzyło się wam, że taka opona wybuchła? Jakie były szkody? Co zrobić jak nie ma się odpowiedniej klatki zabezpieczającej? A co z pompowaniem kół na stacji benzynowej, przecież tam nie ma odpowiedniej klatki zabezpieczającej?

    Odpowiedz
    • Daniel Pietrasik

      16 stycznia 2015 o 18:00

      Prace nad dalszą częścią wciąż trwają. Artykuł zostanie opublikowany po ich ukończeniu. Niestety nie jestem w stanie podać teraz przybliżonej daty publikacji.

      Co do wybuchu opony to tak, zdarzyło nam się to, ale bardzo nie wiele razy i nigdy nie w takiej skali jak pokazane było na zaprezentowanym wideo. Przed pompowaniem koła dokonujemy dokładnej inspekcji opony sprawdzając i oceniając jej jakość i stopień uszkodzenia. Jeśli uznajemy, że opona jest w złym stanie nie podejmujemy się jej pompowania przed wcześniejszymi naprawami. Zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa do tej pory ochroniło nas przed niebezpieczeństwami.

      Jeśli pompujesz oponę samochodu osobowego, to klatka nie jest Ci niezbędna, gdyż ciśnienie występujące w tej oponie nie jest aż tak duże, jak w oponach ciężarowych.

      Jeśli natomiast chodzi o stacje benzynowe to kompresory (urządzenia służące do pompowania kół) znajdujące się na stacjach w większości przypadków nie posiadają możliwości napompowania opon do wysokich ciśnień, które przedstawione zostały na filmie. Takie kompresory służą do pompowania kół samochodów osobowych i nie generują większego ciśnienia niż potrzebują takie auta.

      Z doświadczenia ostatnio pompowałem rower na jednej ze stacji benzynowych w Łodzi i przyznać się muszę, że zgromadzone ciśnienie w kompresorze na stacji nie wystarczyło do pełnego napompowania opon w moim rowerze. Potrzebowałem około 4 Barów, a napompowałem chyba poniżej 3.

  2. Kasia

    10 listopada 2015 o 15:56

    Plusik za filmik, jest bardzo pouczający. Szkoda, że po angielsku.

    Odpowiedz
    • anna

      10 listopada 2015 o 17:40

      Da się ten filmik jakoś przetłumaczyć?

    • Daniel Pietrasik

      11 listopada 2015 o 09:13

      Postaramy się udostępnić wersję z napisami. Jednakże, może to trochę potrwać.

    • Andrzej

      5 stycznia 2016 o 12:02

      Ten filmik jest aż nie wiarygodny.

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *