Co warto wiedzieć, przed zakupem nowej opony?

Decydując się na zakup nowego sprzętu komputerowego, pralki, czy lodówki spędzamy wiele godzin (a nawet dni) nad porównaniem różnych modeli, parametrów, użytych technologii, czy wydajności. Czytamy opinie i recenzje. Proces zakupu nowego sprzętu składa się z wielu etapów, podczas których eliminujemy mniej pasujące naszym oczekiwaniom modele, aż do uzyskania jednego, wybranego, który spełnia wszystkie nasze preferencje i w jak największym stopniu rekompensuje nam wydane pieniądze. Dlaczego więc nie robimy tego podczas zakupu opon?

Podczas zakupu opon osobowych klienci często wybierają opony bez porównywania ich osiągów lub ograniczając się tylko i wyłącznie do informacji na etykiecie opony, na której znajdują się tylko parametry dot. poziomu zużycia paliwa, ilości generowanego hałasu i długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Europejskie etykiety są standardem, ale należy pamiętać, że ich standaryzacja jest daleka od ideału. Na przykład przyczepność opony letniej na mokrej nawierzchni może być testowana przy temperaturze wynoszącej pomiędzy 5 a 35 stopni Celsjusza. 30 stopni wg nas, to bardzo duża różnica. Etykiety nie dają szczegółowych informacji, a umożliwiają jedynie szybkie porównanie „klasy opony”. Producenci opon znając warunki, w jakich opona jest testowana i sposób przydzielania im poszczególnych klas, celowo konstruują swoje produkty, aby w badanych warunkach opona uzyskała możliwie najwyższy poziom. Nie zważają na to, że ta sama opona testowana już w nieco odmiennych okolicznościach może osiągnąć znacznie gorsze rezultaty. W konsekwencji rywalizacji na półkach sklepowych znajduje się wiele różnych opon, a każda posiada dość podobną, jak i nie identyczną etykietę.

Jeśli chcemy być zadowoleni z zakupu i ma on starczyć nam na wiele lat, to proces zakupu powinien być bardziej świadomy. Należy przeanalizować wszystkie dostępne dla danej opony parametry, porównać z konkurencyjnymi ofertami i własnymi oczekiwaniami. Wybrać model, który w największym stopniu będzie spełniać nasze oczekiwania i warunki w jakich opona będzie pracowała. Cena powinna być tylko przedziałem, który powinien ograniczać nasz wybór, a nie głównym parametrem determinującym zakup.

Parametry opon

Wszystkie opisane poniżej parametry opon można znaleźć na stronie producenta lub w przypadku ich braku na stronach recenzentów oraz firm standaryzujących i testujących opony.

Przyczepność opon podczas pokonywania zakrętów

Parametr określa możliwości opony w zakresie utrzymywania się drogi podczas pokonywania zakrętów cechujących się różnym stopniem pochylenia i wartościami skrętu. Jest bardzo ważnym parametrem dla kierowców prowadzących pojazd po krętych drogach. Odpowiednio dopasowana opona gwarantuje wyższy stopień przyczepności do nawierzchni i mniejsze ryzyko wystąpienia niekontrolowanego poślizgu i utraty przyczepności.

Przyczepność opon podczas pokonywania zakrętów

Opory toczenia opon

Najprościej tłumacząc opory toczenia oznaczają łatwość z jaką opona obraca się po nawierzchni – określają współczynnik tarcia opony o nawierzchnie podczas poruszania się pojazdu. Parametr ten w znaczący sposób wpływa na poziom zużycia paliwa i powinien być brany pod uwagę zwłaszcza przez osoby, dla których ekonomiczna jazda i poziom zużywanego przez pojazd paliwa ma wysokie znaczenie.

Opory toczenia opon

Prowadzenie opon

Prowadzenie jest jedną z najważniejszych subiektywnych wartości, określająca odczucia kierowcy podczas prowadzenia pojazdu. Parametr określa zachowanie opon podczas jazdy i hamowania w zmiennych warunkach drogowych.

Prowadzenie opon

Antypoślizgowość opon

Antypoślizgowość określa zdolność opony do aktywnego odprowadzania wody, przy zachowaniu maksymalnej możliwej przyczepności na mokrej nawierzchni. Parametr ten jest najistotniejszy podczas prowadzenia pojazdu w czasie deszczu lub na mokrej nawierzchni. Odpowiednio dostosowany znacznie zwiększa bezpieczeństwo, łatwość prowadzenia pojazdu i komfort jazdy podczas trudnych, deszczowych warunkach drogowych.

Antypoślizgowość opon

RunOnFlat, RunFlat

Technologia RunOnFlat lub po prostu RunFlat jest innowacją w przemyśle oponiarskim umożliwiającą przejechanie nawet do 80 km (przy zachowaniu maksymalnej prędkości do 80 km/h) na przebitej oponie. Technologia gwarantuje możliwość dojechania do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego bez potrzeby zmieniania koła i narażania się na ryzyko jego uszkodzenia. RunOnFlat gwarantuje, że w przypadku nagłej utraty ciśnienia kierowca nie straci panowania nad pojazdem. Dodatkowo używając opon w technologii RunFlat według producenta kierowca nie jest zobowiązany do posiadania koła zapasowego i może wykorzystać dotychczas zajmowaną przestrzeń przez koło zapasowe na własny użytek.

RunOnFlat, RunFlat

Przyczepność opon na mokrej nawierzchni

Parametr określa przyczepność opony i jej zdolność hamowania na mokrej nawierzchni. Wartość tego parametru jest bardzo ważna podczas kierowania i hamowania (zwłaszcza gwałtownego) na mokrej nawierzchni. Parametr wpływa na ogólną kontrolę nad pojazdem.

Przyczepność opon na mokrej nawierzchni

Przyczepność opon na suchej nawierzchni

Parametr określa przyczepność opony i jej zdolność hamowania na suchej nawierzchni. Istotny jest podczas kierowania pojazdem, przy ostrych zakrętach i gwałtownych hamowaniach na suchej nawierzchni. Parametr wpływa na ogólną kontrolę nad pojazdem.

Przyczepność opon na suchej nawierzchni

Komfort jazdy

Parametr określa możliwości opony w zakresie amortyzacji wybojów i wstrząsów na nierównych nawierzchniach. Im wyższa wartość tego parametru, tym zadowolenie i komfort z poruszania się pojazdem na nierównych drogach jest wyższy.

Komfort jazdy

Hałas zewnętrzny opon

Hałas zewnętrzny emitowany przez oponę jest uciążliwy dla środowiska, osób znajdujących się blisko szybko poruszającego się pojazdu lub mieszkańców ruchliwej ulicy. Opona o mniejszej emisji hałasu zewnętrznego pozytywnie wpływa na odbiór pojazdu przez środowisko oraz znacząco wpływa na poziom hałasu wewnątrz pojazdu. Ten parametr jest bardzo istotny w przypadku aut elektrycznych, które nie emitują hałasu zewnętrznego i wewnętrznego.

Hałas zewnętrzny opon

Hałas wewnętrzny opon

Hałas wewnętrzny określa poziom generowanych dźwięków przez oponę wewnątrz pojazdu. Znacząco wpływa na komfort i wygodę jazdy. Opona generująca liczne dźwięki wewnątrz pojazdu znacząco wpływa na poziom zmęczenia kierowcy i jego pasażerów. Ten parametr jest bardzo istotny w przypadku aut elektrycznych, które nie emitują hałasu wewnętrznego, a największy hałas w pojeździe wytwarzają właśnie opony. Dla przykładu Goodyear wypuścił opony z technologią SoundComfort, która znacząco zmniejsza hałas wewnętrzny i zewnętrzny pojazdu.

Hałas wewnętrzny opon

Droga hamowania opon

Najważniejszy parametr ze względu na bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów. Określa odległość, jaką pokona samochód od momentu użycia hamulca do chwili całkowitego zatrzymania pojazdu. Jest istotną wartością, która liczona jest dla wszystkich możliwych nawierzchni. Może znacząco przyczynić się do uniknięcia kolizji lub wypadku.

Droga hamowania opon

Maksymalny możliwy przebieg opon

Przebieg określa maksymalny możliwy czas żywotności opony, która była eksploatowana zgodnie z jej przeznaczeniem i zaleceniami producenta (na przykład przy odpowiednim ciśnieniu i do odpowiedniego typu drogi). Opony charakteryzujące się możliwymi długimi przebiegami mogą służyć dłużej oraz dają większe korzyści z zabiegów bieżnikowania pogłębiania bieżnika opon.

Maksymalny możliwy przebieg opon

Dodatkowe informacje