Naprawa Tap Rap.

Naprawiamy w technologii TAP RAP

Autor: Daniel Pietrasik

TAP RAP jest najbardziej zaawansowaną i innowacyjną technologią napraw opon umożliwiającą dokonywanie napraw o bardzo szerokim zakresie uszkodzeń.

Liczba komentarzy: 6

Ocena: 6,63

Naprawiamy opony w technologii REMA TIP TOP.

Naprawiamy w technologii REMA TIP TOP

Autor: Daniel Pietrasik

Uzyskaliśmy autoryzację i certyfikację na wykonywanie napraw w technologii REMA TIP T...

Liczba komentarzy: 1

Ocena: 7,81

Prasa do opon pełnych

Wykonujemy montaż opon pełnych

Autor: Daniel Pietrasik

Posiadamy możliwość montażu i demontażu opon pełnych do wózków widłowych i nie tylko....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 9,83

Poszukujemy specjalistów do napraw opon - masz doświadczenie i umiejętności? Zgłoś się! - reszty Cię nauczymy

Oferujemy pracę dla specjalistów napraw opon

Autor: Daniel Pietrasik

Nasza firma poszukuje specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w naprawach opon....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,17

Naprawyopon.pl autoryzowanym serwisem Goodyear.

Jesteśmy autoryzowanym serwisem Goodyear

Autor: Daniel Pietrasik

Z dniem 1 lutego 2014 roku, staliśmy się autoryzowanym serwisem marki Goodyear. Spełn...

Liczba komentarzy: 10

Ocena: 8,40

Organizujemy płatne staże i praktyki - nie musisz być studentem, aby nauczyć się napraw opon.

Organizujemy płatne staże i praktyki

Autor: Daniel Pietrasik

Zapraszamy, na organizowane przez naszą firmę płatne staże i praktyki. Po stażu umożl...

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,83

Nie przegap

Pogłębianie bieżnika opon w praktyce – o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi?

  • Ocena: 6,57
  • Liczba głosów: 101
  • Liczba komentarzy: 1
Pogłębianie bieżnika opon.

Pogłębianie bieżnika opon – definicja

Pogłębianie bieżnika opon polega na usunięciu warstwy gumy znajdującej się pod oryginalną rzeźbą bieżnika, w celu przywrócenia odpowiedniej głębokości rowków, utraconych w wyniku użytkowania opony. Aby usuwanie warstwy gumy było możliwe producenci opon już w fazie koncepcyjnej przewidują odpowiednią warstwę gumy (schemat poniżej), umożliwiającą wykonanie wysokiej jakości pogłębienia, które nie obniża trwałości i wytrzymałości opony.

Pogłębianie bieżnika opon - schemat opony.

Schemat oryginalnej rzeźby bieżnika i rzeźby opony zużytej, z uwzględnieniem warstwy gumy umożliwiającej przeprowadzenie pogłębiania bieżnika.

Standardy pogłębiania bieżnika

Standardy pogłębiania bieżnika opony normowane są przez organizacje ETRTO (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy) i AFNOR (Francuskie Stowarzyszenie Normalizacyjne).

Przedstawione w artykule zalecenia napisane zostały na podstawie stworzonych przez powyższe organizację norm. Zaprezentowane przykłady i testy przygotowane zostały przy wykorzystaniu opon marki Michelin zbudowanych w technologii Remix.

Dlaczego warto pogłębiać bieżnik opony?

  1. Pogłębianie bieżnika opon pozwala znacznie zwiększyć przyczepność ogumienia, przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.
  2. Przyczepność poprzeczna i trakcja opony pogłębionej na mokrej nawierzchni jest o około 10% większa, niż w przypadku zużytych opon tego samego typu.
  3. Przywracając głębokość rowków bieżnika przedłuża się żywotność opony.
  4. Pogłębianie bieżnika opon pozwala zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd nawet do 2 litrów na 100 kilometrów.
  5. Pogłębianie rzeźby bieżnika chroni środowisko:
    • obniża zużycie paliwa,
    • zmniejsza ilość zużytych opon,
    • obniża emisję dwutlenku węgla (CO2) i zmniejsza negatywne oddziaływanie opon na środowisko.
  6. Pogłębianie bieżnika opon nie ma negatywnego wpływu na akceptację karkasu do bieżnikowania.

Na przedstawionych poniżej wykresach porównano korzyści z pogłębiania bieżnika dla opon nowych i bieżnikowanych. W każdym z przedstawionych przypadków pogłębianie bieżnika opon pozwala zmniejszyć wpływ ogumienia na zużycie paliwa oraz zwiększa możliwy, maksymalny przebieg opony. Największy zysk z pogłębiania bieżnika opon następuje w okresie A, gdzie wydłużony jest maksymalny przebieg opony aż o 25% i zmniejszony jest współczynnik poziomu zużycia paliwa przez oponę.

Pogłębianie bieżnika opon pozwala maksymalnie wyeksploatować zakupioną oponę.

Wykres całkowitego przebiegu i zużycia paliwa opony nowej i bieżnikowanej, która nie była poddawana zabiegom pogłębiania bieżnika. Opona bez zabiegów pogłębiania bieżnika, posiada niewykorzystany potencjał.

Bieżnikowanie i pogłębianie bieżnika opon pozwala w pełni wyeksploatować oponę.

Wykres całkowitego przebiegu i zużycia paliwa opony nowej i bieżnikowanej, która poddana była dodatkowo zabiegom pogłębiania bieżnika. Opona bieżnikowana i dodatkowo poddawana zabiegom pogłębiania bieżnika pozwala w pełni wykorzystać wszystkie swoje możliwości. Opona poddawana obu zabiegom pozwala znacznie ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć maksymalny możliwy przebieg opony.

Pogłębianie bieżnika opon w praktyce

Pogłębianie bieżnika opon powinno być wykonywane w momencie, kiedy pozostało jeszcze od 2 do 4 milimetrów oryginalnej głębokości rzeźby bieżnika. Dzięki wymienionej zasadzie odpowiednio wykwalifikowani specjaliści są w stanie łatwo odtworzyć rzeźbę bieżnika oraz ustawić głębokość pogłębienia tak, aby grubość gumy pomiędzy dnem rowka bieżnika, a opasaniem wynosiła co najmniej 2 milimetry.

Najtrudniejszym elementem podczas pogłębiania bieżnika jest odpowiedni dobór rodzaju ostrzy do wykonywanej pracy. Zbyt głębokie nacięcie rowków bieżnika może spowodować uszkodzenia prowadzące do przedwczesnego zniszczenia opony lub do odsłonięcia warstwy opasania pod bieżnikiem, co skutkuje utratą możliwości bieżnikowania opony. Aby ustrzec się przeciwko zniszczeniu opony zaleca się unikać niewyspecjalizowanych zakładów, które nie są odpowiednio przeszkolone do wykonywania tego rodzaju czynności. Przepisy zabraniają użytkowania niewłaściwie pogłębionych opon.

Pogłębianie bieżnika opon chroni środowisko.

Pogłębianie rzeźby bieżnika chroni środowisko poprzez zmniejszenie poziomu zużycia paliwa, ograniczenie zużytych opon oraz obniżenie emisji dwutlenku węgla.

Przeciwwskazania podczas pogłębiania bieżnika opon

Pogłębianie bieżnika opon nie jest wskazane, jeżeli bieżnik opony posiada co najmniej jedną z następujących uszkodzeń:

  • liczne przebicia,
  • przecięcia,
  • otarcia,
  • wyrwania gumy bieżnika.

W przypadku powyższych uszkodzeń występuje duże ryzyko utlenienia się warstw opasania, co może doprowadzić do znacznie przyspieszonego zużycia opony, a nawet gwałtownego ujścia powietrza. Opona przed przystąpieniem do zabiegów pogłębiania bieżnika musi zostać naprawiona i odpowiednio przygotowana. Nie każda opona przechodzi akceptację w procesie weryfikacji do zabiegu pogłębiania bieżnika.

Podstawowe parametry pogłębiania bieżnika

Podstawowe parametry dotyczące pogłębiania bieżnika opon pobierane są z tabel udostępnionych przez producenta pogłębianej opony. Każde państwo dodatkowo posiada własne restrykcje dotyczące pogłębiania bieżnika opon oraz jego minimalnej głębokości. Niektóre państwa zabraniają użytkowania opon z pogłębianym bieżnikiem.

Sprawdzenie grubości pozostałego bieżnika należy wykonać w momencie, dostrzeżenia znacznego spadku głębokości bieżnika opony. Poziom głębokości bieżnika opony powinno się mierzyć w miejscach jego największego zużycia. Tylko odpowiednie zmierzenie głębokości bieżnika opony pozwoli prawidłowo ocenić grubość warstwy gumy nad warstwami opasania.

Przekrój bieżnika opony

Pogłębianie bieżnika opon - schemat budowy opony.

Schemat bieżnika opony z uwzględnieniem możliwej głębokości pogłębienia.

Schemat ostrza do pogłębiania bieżnika opon

Schemat ostrza do zabiegu pogłębiania bieżnika opon.

Przekrój noża używanego do pogłębiania bieżnika opon.

Kontrola poziomu zużycia bieżnika

  • Sprawdzanie poziomu zużycia bieżnika należy wykonywać w kilku miejscach na obwodzie opony, gdzie wyniszczenie bieżnika jest największe.
  • Kontrola powinna przebiegać przy użyciu certyfikowanego głębokościomierza lub poprzez sprawdzanie wskaźnika zużycia bieżnika (TWI – Track Wear Indicators) znajdującego się na boku opony.
  • Jeżeli bieżnik jest zużyty w stopniu większym niż dopuszczają przepisy w danym kraju lub charakterystyka techniczna opony/pojazdu, to należy bezzwłocznie zdemontować zniszczoną oponę i założyć nową.
  • W przypadku wystąpienia mocno nierównomiernego zużycia bieżnika opony lub niestandardowego wyniszczenia na dwóch oponach na jednej osi, należy skontaktować się z wyszkolonym wulkanizatorem w celu ustalenia powodów niepoprawnego zużycia/uszkodzenia bieżnika.

Akty prawne dotyczące montażu opon pogłębianych w Polsce

Na dzień dzisiejszy polskie przepisy prawne zezwalają na montaż opon pogłębianych i nie określają warunków ich użytkowania dla dowolnego pojazdu z wyjątkiem autobusów o dopuszczalnej prędkości 100 km/h.

Pogłębienie bieżnika opon jest dozwolone w Polsce.

Polskie przepisy prawne zezwalają na korzystanie z opon z pogłębianym bieżnikiem dla wszystkich pojazdów z wyjątkiem autobusów o dopuszczalnej prędkości 100 km/h.

← Poprzedni artykół

Następny artykół →

Komentarze: 1

  1. FireBud sp.j.

    13 lipca 2015 o 18:48

    Testowałem i polecam.

    Odpowiedz

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *