Organizujemy płatne staże i praktyki - nie musisz być studentem, aby nauczyć się napraw opon.

Organizujemy płatne staże i praktyki

Autor: Daniel Pietrasik

Zapraszamy, na organizowane przez naszą firmę płatne staże i praktyki. Po stażu umożliwiamy stałą, dochodową pracę i możliwość dalszego rozwoju. Organizujemy szkolenia oraz wysyłany na kursy zewnętrzne. Zapraszamy!

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,83

Naprawiamy opony w technologii REMA TIP TOP.

Naprawiamy w technologii REMA TIP TOP

Autor: Daniel Pietrasik

Uzyskaliśmy autoryzację i certyfikację na wykonywanie napraw w technologii REMA TIP T...

Liczba komentarzy: 1

Ocena: 7,81

Poszukujemy specjalistów do napraw opon - masz doświadczenie i umiejętności? Zgłoś się! - reszty Cię nauczymy

Oferujemy pracę dla specjalistów napraw opon

Autor: Daniel Pietrasik

Nasza firma poszukuje specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w naprawach opon....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,17

Naprawa Tap Rap.

Naprawiamy w technologii TAP RAP

Autor: Daniel Pietrasik

TAP RAP jest najbardziej zaawansowaną i innowacyjną technologią napraw opon umożliwia...

Liczba komentarzy: 6

Ocena: 6,63

Prasa do opon pełnych

Wykonujemy montaż opon pełnych

Autor: Daniel Pietrasik

Posiadamy możliwość montażu i demontażu opon pełnych do wózków widłowych i nie tylko....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 9,83

Naprawyopon.pl autoryzowanym serwisem Goodyear.

Jesteśmy autoryzowanym serwisem Goodyear

Autor: Daniel Pietrasik

Z dniem 1 lutego 2014 roku, staliśmy się autoryzowanym serwisem marki Goodyear. Spełn...

Liczba komentarzy: 10

Ocena: 8,40

Nie przegap

Nowe europejskie etykiety opon obowiązujące na terenie całej Unii Europejskiej

  • Ocena: 7,67
  • Liczba głosów: 112
  • Liczba komentarzy: 9
Europejskie etykiety opon.

Europejskie etykiety opon – nowy standard oznaczania opon

Od 1 listopada 2012 roku wszelkie opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej (w tym Polski) mają obowiązek być zaopatrzone w nowego rodzaju etykiety informacyjne. Każda z etykiet posiada zestaw informacji dotyczących wydajności opony pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu generowanego hałasu. Etykiety opon mają za zadanie ułatwić użytkownikom docelowym porównywanie opon w różnych kategoriach. Obowiązkiem zarówno producenta jak i dealera jest dopilnowanie, aby europejskie etykiety opon były przyklejone na oponie w sposób przejrzysty i czytelny dla odbiorcy.

Europejska etykieta opony.

Przykład nowej europejskiej etykiety opony obowiązującej na terenie całej Unii Europejskiej.

Oznaczenia na europejskich etykietach opon

Poszczególne oznaczenia zostały wprowadzone, aby ułatwić odbiorcom docelowym porównanie opon w różnych kategoriach, niezależnie od narodowości i umiejętności posługiwania się językiem w danym kraju. Nowe europejskie etykiety opon zawierają następujące informacje:

  1. wpływ opony na zużycie paliwa,
  2. współczynnik przyczepności opony na mokrej nawierzchni,
  3. poziom generowanego hałasu przez oponę.

Wpływ opony na zużycie paliwa

Etykieta opon informująca o wpływie na zużycie paliwa.

Wskaźnik wpływu opony na zużycie paliwa przez pojazd umieszczony na nowej europejskiej etykiecie opony.

Poprawnie dobrane opony pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd nawet o 20%. Odpowiedni dobór ogumienia do pojazdu pozwala ograniczyć opory toczenia opon i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla (CO2). Tłumacząc prościej: opony zapewniające większą oszczędność paliwa można wprawić w ruch przy mniejszym nakładzie energii. Przekłada się to na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo przez pojazd i obniżenie strat energii w skutek sił tarcia i produkcji ciepła. Opony tego rodzaju nazywamy oponami o niskich oporach toczenia. Wartość współczynnika oporu toczenia opony jest mierzona na specjalnej maszynie symulacyjnej i decyduje o klasie efektywności energetycznej danej opony.

Porównanie oszczędności paliwa w oponach o przynależności do różnych klas.

Porównanie różnych klas opon pod względem wpływu na spalanie paliwa.

Poszczególne opony klasyfikowane są w przedziale oznaczeń A-G. Opony oznaczone wartością A (kolor zielony) są oponami o najwyższej klasie oszczędności paliwa. Opony oznaczone wartością G (kolor czerwony) są oponami o najniższej klasie oszczędności paliwa. Klasa oznaczeń D nie obowiązuje dla samochodów osobowych. Różnica pomiędzy klasami A i G oznacza zużycie paliwa niższe nawet o 7,5% dla samochodów osobowych, czyli na każde 1000 przejechanych kilometrów zaoszczędzamy około 6 litrów paliwa. W przypadku samochodów ciężarowych różnica w zużyciu paliwa pomiędzy współczynnikami A i G może wynieść nawet do 20%.

Współczynnik przyczepności opony na mokrej nawierzchni

Etykieta informująca przyczepności opony na mokrej nawierzchni.

Wskaźnik przyczepności opony na mokrej nawierzchni umieszczony na nowej europejskiej etykiecie opon.

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest kluczową cechą wpływającą na bezpieczeństwo podróży. Wartość mierzona jest w metrach od momentu rozpoczęcia manewru hamowania (80 km/h) do uzyskania prędkości na poziomie 20 km/h w pojeździe wyposażonym w system ABS. Wskaźnik określa zdolność przylegania opony do jezdni pokrytej warstwą wody.

Porównanie przyczepności opon w różnych klasach.

Porównanie różnych klas opon pod względem drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Poszczególne opony klasyfikowane są w przedziale oznaczeń A-G. Opony oznaczone wartością A (kolor zielony) są oponami o najwyższej klasie przyczepności do mokrej nawierzchni. Opony oznaczone wartością G (kolor czerwony) są oponami o najniższej klasie przyczepności. Klasy oznaczeń D i G nie obowiązują dla samochodów osobowych. Różnica pomiędzy kolejnymi kategoriami parametru oznacza skrócenie lub wydłużenie dystansu hamowania pojazdu jadącego z prędkością 80km/h o długość od 3 do 6 metrów. Oznacza to iż różnica pomiędzy oponami w kategorii A i H może wynieść nawet 18 metrów długości hamowania (30%) dla samochodów osobowych. Wartość współczynnika przyczepności opony do mokrej nawierzchni mierzona jest w warunkach określonych specjalnym regulaminem (określona prędkość, charakterystyka toru, grubość warstwy wody, temperatura).

Poziom generowanego hałasu przez oponę

Etykieta informująca poziomie generowanego hałasu przez oponę.

Wskaźnik poziomu hałasu generowanego przez oponę umieszczony na nowej europejskiej etykiecie opon.

Podczas pracy każda opona generuje określony poziom hałasu zwany hałasem zewnętrznym. Wartość emitowanego hałasu przez oponę mierzona jest w decybelach. Poziom hałasu dzielony jest na 3 kategorie i oznaczany jest na etykiecie za pomocą określonej liczby czarnych pasków. Im więcej czarnych pasków na symbolu etykiety, tym głośniejsza jest opona. Potrójny, czarny pasek narysowany na etykiecie oznacza oponę generującą hałas na poziomie odpowiadającym obecnie obowiązującym normą (najwyższy dopuszczalny hałas). Podwójny czarny pasek narysowany na etykiecie oznacza oponę generującą hałas na poziomie odpowiadającym przyszłym przepisom europejskim (średnia wartość). Pojedynczy czarny pasek narysowany na etykiecie oznacza oponę o możliwie najniższym poziomie głośności (poniżej 3 dB przyszłego europejskiego standardu). Opona generująca mniej hałasu, jest bardziej przyjazna dla środowiska i osób w pobliżu poruszającego się pojazdu.

Porównanie poziomu generowanego przez oponę hałasu w różnych klasach.

Porównanie różnych klas opon pod względem poziomu generowanego hałasu.

Poziom generowanego przez ogumienie hałasu jest badany za pomocą mikrofonu umieszczonego przy torze, po którym testowy samochód przejeżdża z prędkością 80 km/h. Wartość mierzonego hałasu przedstawiana jest w skali logarytmicznej (decybele), co oznacza, że wzrost hałasu o 3 dB praktycznie oznacza dwukrotnie większy hałas zewnętrzny opony.

Nowe europejskie etykiety opon.

Nowe etykiety europejskie obowiązują dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Unia Europejska systematycznie stara się dążyć do zmniejszenia maksymalnego dopuszczalnego hałasu generowanego przez opony, co ma na celu znaczną redukcję hałasu generowanego w miastach.

Etykiety opon – podsumowanie

Wymuszone unijnymi regulacjami etykiety opon znacznie pomagają w dokonaniu właściwego wyboru ogumienia. Umieszczone na niej parametry umożliwiają porównanie opon w trzech kategoriach: poziom zużycia paliwa, długość hamowania na mokrej nawierzchni i poziom generowanego hałasu. Europejskie etykiety opon są podstawą podczas zakupu nowej opony. Należy jednak jednak pamiętać, iż nie zawierają one kompletnych informacji o oponie. Kupujący nie znajdzie na etykietach informacji na przykład o przyczepności opony na suchej nawierzchni lub na śniegu w przypadku ogumienia zimowego. Niewiele również dowie się o pracy opony podczas ostrych i częstych zakrętów, ani o jej zdolności do odprowadzania wody.

Testy opon przeprowadzane w celu uzyskania odpowiedniej etykiety opon realizowane są w podobnych, ale nie identycznych warunkach. Dla przykładu przyczepność opony letniej na mokrej nawierzchni może być testowana przy temperaturze wynoszącej pomiędzy 5 a 35 stopni Celsjusza. Dla opon zimowych są to wartości od 2 do 20 stopni Celsjusza. Zachowanie się mieszanki opony w tak dużej, możliwej rozbieżności może być zupełnie odmienna, co może prowadzić do uzyskania zupełnie skrajnych wyników testów. Producenci opon zawsze dostosowują swoje opony w celu uzyskania najwyższych możliwych wartości w tych trzech kategoriach. Te same opony testowane w nieco odmiennych warunkach mogą osiągnąć znacznie gorsze rezultaty.

Sposób umieszczania nowych etykiet na oponie.

Opony niezawierające nowych etykiet europejskich mogą być produktami niespełniającymi wymogów Unii Europejskiej i zakazanymi w sprzedaży.

FAQ: Gdzie można znaleźć europejską etykietę opon?

Etykiety opon powinny być naklejone w widocznym miejscu na każdej nowej oponie. W przypadku, gdy opona nie zawiera żadnej etykiety po stosowne informacje należy skierować się do odpowiedniego dealera opony lub jej producenta. Sprzedawca opony zobowiązany jest udzielić wszelkich informacji, które powinny znaleźć się na etykiecie. Opony niezawierające nowego rodzaju etykiety mogą być produktem składowanym przez kilka lat, niespełniającym obowiązujących standardów Unii Europejskiej.

Więcej informacji o europejskie etykiety opon na oficjalnej stronie projektu (ang): LINK

Galeria zdjęć

  • Standard etykietowania opon.

    Nowe etykiety opon umieszczone wg europejskiego standardu.

← Poprzedni artykół

Następny artykół →

Komentarze: 9

  1. Jarosław Morzak

    11 grudnia 2012 o 23:43

    Witam,
    czy nowe europejskie etykiety opon obowiązują dla wszystkich pojazdów mechanicznych, czy tylko dla samochodów osobowych?

    Odpowiedz
    • Daniel Pietrasik

      12 grudnia 2012 o 08:13

      Z obowiązku etykietowania zwolnione są:
      1. opony bieżnikowane,
      2. opony terenowe do zastosowań profesjonalnych,
      3. opony przeznaczone wyłącznie do montowania w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 1 października 1990 r.,
      4. opony zapasowe typu T do użytku tymczasowego,
      5. opony o indeksie prędkości poniżej 80 km/godz.,
      6. opony o nominalnej średnicy obręczy nie większej niż 254 mm lub nie mniejszej niż 635 mm,
      7. opony zaopatrzone w dodatkowe elementy w celu poprawy właściwości trakcyjnych, np. opony kolcowane,
      8. opony zaprojektowane do montażu w pojazdach przeznaczonych wyłącznie do wyścigów.

  2. Anna

    2 czerwca 2013 o 10:48

    Zakupiłam ostatnio komplet opon do auta Opel Corsa i żadna opona nie miała etykiety. Czy powinnam się oto martwić? Czy to oznacza, że kupiłam opony używane lub stare? Opony zakupiłam przez internet.

    Odpowiedz
    • Maciek

      3 czerwca 2013 o 20:44

      Mam ten sam problem. Zakupione przeze mnie opony (2 sztuki SAVA) nie mają etykiet. Czy to oznacza, że zostałem oszukany?

    • Daniel Pietrasik

      5 czerwca 2013 o 11:04

      Niekoniecznie

      Prawdą jest, że nowe opony sprzedawane po 1 listopada 2012 roku powinny mieć nowe europejskie etykiety umieszczone w widocznym miejscu. Jednakże podczas magazynowania, przenoszenia lub różnych innych czynników zewnętrznych etykiety mogły ulec uszkodzeniu, mogły zostać zerwane, bądź namoknąć i się odkleić. W takich przypadkach zdarza się, że opony mogą nie posiadać odpowiedniej etykiety, wtedy o pożądane informacje należy zgłosić się do producenta lub sprzedawcy, od którego zakupiono opony. Powinni oni udzielić niezbędnych informacji.

      W przypadku gdy istnieje obawa, że opony są leżakowane, przed zakupem warto zapytać o rok produkcji opony. Wtedy będziemy pewni co do wartości danego produktu. Rok produkcji opony powinien być również zaznaczony na oponie (4 cyfry obok siebie- dwie pierwsze to tydzień produkcji, a dwie kolejne to rok).

      Jeśli natomiast istnieje obawa oto, że opona była używana, to wystarczy spojrzeć na jej wygląd. Nowa opona jest nieskazitelna. Ma czysty równy bieżnik, nie ma zarysowań, uszkodzeń rzeźby wynikającej z użytkowania pod obciążeniem. Opony używane od nowych bardzo łatwo rozróżnić.

  3. etykiety na opony rezulteo

    30 stycznia 2014 o 10:59

    Etykiety widnieją już od ponad roku, ale jednak wciąż nie są znane wielu kupującym. Przeprowadzaliśmy badanie na temat znajomości etykiet przez europejskich kierowców. Jakie wyniki ? Otóż coraz więcej konsumentów wie co to jest (mamy porównanie, gdyż przeprowadzamy to badanie już drugi raz – pierwsza sonda zrealizowana przed wejściem w życie omawianych przepisów). Jednak pomimo tego kupujący opony mają wciąż problem ze wskazaniem trzech kryteriów, jakie znajdują się na etykietach.
    Też trzeba informować , że noty na etykietach różnią się nie tylko w zależności od modelu, ale także rozmiaru. Pozostaje tylko informować tak robi to ten artykuł o etykietach, aby konsumenci posiadali jak najlepsze informacje, by dokonać najlepszego wyboru.

    Odpowiedz
    • Daniel Pietrasik

      2 lutego 2014 o 11:16

      Niestety, ale muszę potwierdzić te informację. Wielu klientów kupujących u nas opony kompletnie nie zwraca uwagi na obowiązujące etykiety. Traktują je bardziej, jak rodzaj ulotek (reklamy), nie zastanawiając się nad ich oznaczeniem. Klienci w dużej mierze bazują na wiedzy i doświadczeniu sprzedawcy mając nadzieję, że doradzi im najlepszy i jednocześnie najtańszy produkt. Co oczywiście staramy się uczynić.

  4. Paczek

    10 listopada 2015 o 17:41

    Nie spotkałem opony, która w dzisiejszych czasach nie miałaby już etykiet opon. Wszystkie je mają o ile są tylko nowe.

    Odpowiedz
    • Kamila

      23 listopada 2015 o 11:57

      Nie prawda, idź na giełdę. Zobacz ile opon, które sprzedawane są jako nowe, nie mają żadnych etykiet.

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *