Naprawa Tap Rap.

Naprawiamy w technologii TAP RAP

Autor: Daniel Pietrasik

TAP RAP jest najbardziej zaawansowaną i innowacyjną technologią napraw opon umożliwiającą dokonywanie napraw o bardzo szerokim zakresie uszkodzeń.

Liczba komentarzy: 6

Ocena: 6,63

Organizujemy płatne staże i praktyki - nie musisz być studentem, aby nauczyć się napraw opon.

Organizujemy płatne staże i praktyki

Autor: Daniel Pietrasik

Zapraszamy, na organizowane przez naszą firmę płatne staże i praktyki. Po stażu umożl...

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,76

Poszukujemy specjalistów do napraw opon - masz doświadczenie i umiejętności? Zgłoś się! - reszty Cię nauczymy

Oferujemy pracę dla specjalistów napraw opon

Autor: Daniel Pietrasik

Nasza firma poszukuje specjalistów, którzy posiadają doświadczenie w naprawach opon....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 6,17

Prasa do opon pełnych

Wykonujemy montaż opon pełnych

Autor: Daniel Pietrasik

Posiadamy możliwość montażu i demontażu opon pełnych do wózków widłowych i nie tylko....

Liczba komentarzy: 0

Ocena: 9,75

Naprawyopon.pl autoryzowanym serwisem Goodyear.

Jesteśmy autoryzowanym serwisem Goodyear

Autor: Daniel Pietrasik

Z dniem 1 lutego 2014 roku, staliśmy się autoryzowanym serwisem marki Goodyear. Spełn...

Liczba komentarzy: 10

Ocena: 8,38

Naprawiamy opony w technologii REMA TIP TOP.

Naprawiamy w technologii REMA TIP TOP

Autor: Daniel Pietrasik

Uzyskaliśmy autoryzację i certyfikację na wykonywanie napraw w technologii REMA TIP T...

Liczba komentarzy: 1

Ocena: 7,56

Nie przegap

Właściwa eksploatacja opon ciężarowych, czyli jak maksymalnie wydłużyć przebieg opon

  • Ocena: 6,69
  • Liczba głosów: 72
  • Liczba komentarzy: 0
Maksymalny możliwy przebieg opon.

Jak uzyskać długi przebieg opon – podstawowe zasady

  • Każda opona posiada swoje oryginalne przeznaczenie. Nigdy nie należy użytkować ogumienia w warunkach wykraczających poza ich nominalne charakterystyki, określone w specyfikacji technicznej oraz przepisach prawnych danego kraju. Opony przeznaczone do ruchu miejskiego nie są dostosowane do transportu długodystansowego. Opony off-road nie powinny być stosowane na drogach szosowych. Aby uzyskać maksymalny możliwy przebieg opon, ogumienie powinno być zawsze dobierane do warunków, w jakich będzie dana opona pracować.
  • Opony użytkowane w warunkach wykraczających poza otrzymaną homologację zużywają swój bieżnik znacznie szybciej niż opony dostosowane do danego typu pracy.
  • Zmiany lub nieprawidłowości w zakresie geometrii pojazdu mogą znacząco wpływać na osiągi, zachowanie i maksymalny przebieg opon. Opony pracujące na niewłaściwie dostosowanej geometrii kół nierównomiernie zużywają swój bieżnik.
  • Niewłaściwa eksploatacja opon lub użytkowanie nieodpowiednio dopasowanych opon może doprowadzić do przedwczesnego zużycia lub zmęczenia niektórych elementów mechanicznych pojazdu.
  • Niepoprawna eksploatacja opon znacząco zwiększa zużycie paliwa.
  • Opony eksploatowane na niewłaściwym ciśnieniu nieodwracalnie niszczą wewnętrzną budowę ogumienia i dyskwalifikują oponę z możliwości dalszego użytkowania.

Z powodu możliwości występowania dużego zróżnicowania w eksploatacji poszczególnych opon, należy pamiętać o systematycznych kontrolach w serwisach wulkanizacyjnych. Częstą przyczyną wypadków samochodowych jest brak systematycznej kontroli poprawności siły dokręcenia koła. Każde koło powinno być dokręcone z odpowiednią dla niego siłą, którą mogą zmierzyć tylko specjalnie do tego przystosowane i certyfikowane urządzenia pomiarowe. Istnieją specjalne tabele siły dokręcenia kół dla różnych typów pojazdów i rodzaju ogumienia. Z powodu możliwości wystąpienia zjawiska samoistnego odkręcania się koła, dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, siłę i jakość dokręcenia koła powinno się ponownie sprawdzić po przejechaniu kilku kilometrów i upłynięciu około 24 godzin od momentu ostatniego montażu. Aby uzyskać maksymalny możliwy przebieg opon ogumienie należy kontrolować przed (i po) każdą długodystansową ekspedycją.

Właściwa eksploatacja opon ciężarowych

Uwagi wstępne:

  • Podczas jazdy w ruchu prawostronnym opona znajdująca się po lewej stronie osi prowadzącej zużywa się znacznie szybciej od opony znajdującej się po jej prawej stronie.
  • Zewnętrzny bark prawej opony na przedniej osi z powodu pochylenia drogi i licznych skrzyżowań o ruchu okrężnym zużywa się znacznie szybciej niż jego lewy odpowiednik.

Aby zachować bezpieczeństwo, uzyskać maksymalny możliwy przebieg opon i możliwie w największym stopniu przeciwdziałać powyższym, najczęstszym przyczynom przedwczesnej eksploatacji zaleca się:

  1. Zmieniać pozycję opon na osi przy zużyciu bieżnika wynoszącym około 50%. W celu uniknięcia dużego zróżnicowania zużycia bieżnika możliwe jest również wykonywanie zamiany trzykrotnie przy zużyciu wynoszącym około 25%, 50% i 75%.
  2. Systematycznie zamieniać miejscami prawą i lewą oponę na jednej osi, wraz z obrotem zewnętrznej opony na obręczy.

Maksymalny przebieg opon

Aby zwiększyć maksymalny możliwy przebieg opon zaleca się dokonywać zabiegów pogłębiania bieżnika przy pozostałym zużyciu bieżnika wynoszącym od 2 do 4 mm grubości (zużycie opony w około 80%). Zabiegi pogłębiania bieżnika zwiększają maksymalny możliwy przebieg opony o kolejne 25%.

Po wyeksploatowaniu opony, która już raz poddana była zabiegom pogłębiania bieżnika, należy oddać oponę do bieżnikowania. Zabieg bieżnikowania opon przywróci jej nowy, maksymalny możliwy przebieg kosztem jej połowy ceny. Opona zyskuje kolejne 100% przebiegu.

Ostatnim możliwym krokiem jest dokonanie drugiego zabiegu pogłębiania bieżnika na oponie bieżnikowanej. Tym sposobem opona zyskuje kolejne 25% swojego przebiegu.

Na przedstawionym poniżej schemacie zaprezentowany został cykl poprawnej eksploatacji ogumienia, w celu uzyskania maksymalnego możliwego przebiegu.

Maksymalny przebieg opon.

Wykres maksymalnego możliwego przebiegu opony, która była poprawnie eksploatowana i poddawana zabiegom bieżnikowania i pogłębiania bieżnika. Opona bieżnikowana i dodatkowo poddawana zabiegom pogłębiania bieżnika pozwala w pełni wykorzystać wszystkie swoje możliwości.

Uwagi:

  • Opony bieżnikowane powinny być montowane tylko na tylnych osiach pojazdu. W przyczepach i naczepach montaż opon bieżnikowanych jest dowolny.

Przeczytaj więcej o pogłębianiu bieżnika.

Przeczytaj więcej o bieżnikowaniu opon.

Eksploatacja opon ciężarowych w naczepach trzyosiowych

W wyniku występowania znacznego poślizgu bocznego, stopień zużycia opon na trzech osiach naczepy nie jest identyczny. Trzecia oś jest zawsze najbardziej narażona na poślizgi boczne, czego konsekwencją jest najszybsze zużywanie opon zamontowanych na tej osi. Druga oś nie jest poddawana żadnym naprężeniom (brak poślizgu bocznego), a zatem opony zamontowane w tej pozycji będą się najwolniej zużywać. Opony pierwszej osi poddawane są poślizgowi bocznemu w mniejszym stopniu niż opony zamontowane na trzeciej osi, tak więc szybkość ich zużycia mieści się pomiędzy szybkością zużycia opon osi drugiej i trzeciej. Aby równomiernie zrównoważyć eksploatacje opon, należy zamieniać opony miejscami oraz systematycznie obracać je na obręczy.

Montaż opon cechujących się pogłębianym bieżnikiem dozwolony jest tylko na osi pierwszej i drugiej (zalecany na osi drugiej, ale dopuszczalny również na pierwszej). Montaż opon z pogłębianym bieżnikiem niezalecany jest dla trzeciej osi pojazdu.

Przebieg opon naczep trójosiowych.

Przykładowy rozkład osi w naczepach trójosiowych.

← Poprzedni artykół

Następny artykół →

Komentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *